Zorunluluk |
: |
Zorunlu |
Önkoşul ders(ler) |
: |
- |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
- |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Diğer: Sunma |
Dersin amacı |
: |
Lisansüstü öğretimde bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularında bilgi, farkındalık ve duyarlılık kazandırmak, öğrencilerin bu bağlamda bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiğine uygun çalışmalar yürütmesini sağlamak amaçlanmaktadır. |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
Bu dersi tamamladıktan sonra, öğrenciler: 1. Bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiğine ilişkin kavramları bilir ve bir araştırmanın bilimsel araştırma teknikleri ile etik açıdan geçerli ve güvenilir olması konusunda araştırmacının sorumluluklarını tanımlayabilir. 2. Bir araştırmayı bilimsel araştırma tekniklerine ve etik gerekliliklere uygun olarak tasarlayabilir ve yürütebilir. 3. Araştırma etiği ve yayın etiği ile ilgili yerel mevzuatı ve uluslararası ölçekte meslek örgütlerinin düzenlemelerini ve tanımlamalarını bilir. 4. İntihalin tanımını, örneklerini, sonuçlarını ve intihalsiz eser üretmenin metodolojisini bilir. |
Dersin içeriği |
: |
1. Bilimsel Araştırma ve Araştırma Süreci 2. Araştırma Tasarımı ve Araştırma Problemi, Değişkenler ve tipleri, Hipotez Geliştirme 3. Örnekleme ve Veri Toplama Araçları 4. Veri Analizi ve Verilerin Yorumlanması 5. Araştırma Metodları: Deskriptif ya da Anket Metodu, Deneysel Metod 6. Araştırma Önerisi ve Araştırma Raporu 7. Araştırma/Yayın Etiği kavramları ve ilgili kavramlar 8. Günümüzde en çok tartışılan araştırma etiği konuları için bilimsel geçerlilik ve güvenirlik 9. En sok görülen araştırma tekniği ihlalleri ve bunları önleme yöntemleri 10. İhlal tespiti ve bu konuda mevcut olan teknolojik çözümler, izlenecek yollar, hukuksal boyut |
Kaynaklar |
: |
- Gray, David E. 2004. Doing research in the real world. London, UK: Sage Publications. 422p. ISBN 0761948783 - Kothari, C.R. 2004, Research Methodology: Methods and Technoques, New Age International Limited, 401 p. ISBN 9788122415223. - Karasar, N. 2008. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım. 310 s. ISBN 6055426583 - Büken NÖ. Büken E.: "Uluslararası Araştırmalar, Araştırma Etiğinde Temel, İkilemler ve Etik Kurullar" (International Researches, Fundamental Dilemmas in Research Ethics and Ethics Committees), Sendrom, Volume 20, Number 7,8: 37-47, July - August 2008. - Richard M. Reis, "Tomorrow's Professor, Preparıng For Academic Careers in Science and Engineering", IEEE Press, 1997 - Deutch, Charles E. "A Course in Research Ethics for Graduate Students." College Teaching, vol. 44, no. 2, 1996, pp. 56-60. www.jstor.org/stable/27558765 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar |
Konular |
1 |
Bilimsel Araştırma Metodolojisi, Araştırma ve Araştırma Süreci |
2 |
Araştırma Tasarımı ve Araştırma Problemi, Değişkenler ve tipleri, Hipotez Geliştirme |
3 |
Örnekleme ve Veri Toplama Araçları |
4 |
Veri Analizi ve Verilerin Yorumlanması |
5 |
Araştırma Metodları: Deskriptif ya da Anket Metodu, Deneysel Method |
6 |
Araştırma Önerisi ve Araştırma Raporu |
7 |
Ara Sınav |
8 |
Giriş |
9 |
Araştırma ve yayın etiği kavramları |
10 |
Araştırma ve yayın etiğinin temel ilkeleri, araştırma ve yayın etiği ihlalleri, çarpıcı örnekler |
11 |
Bilimsel yanıltmalar, yayın etiği ihlalleri, çoğaltma, çarpıtma, dilimleme, yazarlık hakkı sorunları, intihal (aşırma) |
12 |
Taraflı yayın (çıkar çatışması), editöryal etik, araştırma ve yayın etiği kurulları |
13 |
Araştırmanın ilgili taraflarının hak ve sorumlulukları (araştırmacı, denek, sponsor, araştırma etiği kurulu, sözleşmeli araştırma kuruluşu...) |
14 |
Araştırmacı-endüstri ilişkisinden doğan etik sorunları, mevzuatla ilgili konular, yaptırımlar |
15 |
Genel Sınav |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği temel bilgilerin yanı sıra Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında geniş ve derin bilgiye sahiptir. | | | | | |
2. |
Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak ileri düzeyde analiz ve sentez yeteneği gerektiren karmaşık mühendislik problemlerini çözer. | | | | | |
3. |
Bilimsel literatürü takip eder, yorumlar ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin olarak kullanır. | | | | | |
4. |
Araştırma tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | | | | | |
5. |
Proje tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası çalışmalarda liderlik yapabilir. | | | | | |
6. |
Problem çözümlerinde yeni ve özgün fikirler üretir. | | | | | |
7. |
Karmaşık, sınırlı ya da eksik verileri analiz edip anlamlı sonuçlar çıkartabilir, disiplinler arası çalışmalarda bu becerisini kullanabilir. | | | | | |
8. |
Teknolojik gelişmeleri takip eder, kendisini geliştirip yeniler, yeni durumlara kolay uyum sağlar. | | | | | |
9. |
Uygulamalarının etik açıdan uygunluğunu ve sosyal ve çevresel etkilerini göz önüne alır. | | | | | |
10. |
Fikirlerini ve çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkinlikle sunar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | | | | | |